Vem tillhör din kropp?

Det är med tårar i ögonen som jag skriver detta inlägget, för detta är något som gör mig så jävla förbannad.

Vi lever i ett samhälle där kvinnors kroppar fortfarande inte tillhör oss själva, det enda som har förändrats sedan 1800-talet är att våra kroppar inte tillhör vår pappa eller vår make, våra kroppar tillhör alla män.

Detta ser man så tydligt på allt som händer i samhället:

"Gav örfil efter rumpgrepp, dömdes"
Tjej gav örfil till kille för att han tafsade henne på rumpan, hon dömdes för misshandel. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18616359.ab

"Tingsrätt:okej att slå någon som tafsar"
Kille skickade en annan kille in i en vägg så att han fick åka till sjukhus och sy stygn för att han hade smekt hans hals och ansikte, friades.
http://nyheter24.se/nyheter/brott-straff/753321-tingsratten-okej-att-sla-ner-nagon-som-tafsar

Kvinnan blev dömd till misshandel. Mannen friades.
Vad säger detta? Jo, kör på killar nyp och tafsa på vem ni vill, så länge det inte är en man. Kvinnor dock, ni ska bara fnittra bort det och le, ni får inte svara aggressivt tillbaka för då dömer vi er till misshandel.
I den verklighet som jag vill leva i så hade kvinnan friats och mannen som tafsade på henne dömts för sexuellt övergrepp.

Jag vet inte hur många gånger jag bara har väntat tills jag har kommit hem och då lagt mig i min säng och gråtit. Gråtit för att min kropp tydligen inte var min egen, gråtit för att mitt nej inte var tillräckligt för att han skulle sluta, gråtit för alla gånger som jag har försökt skylla allt på mig själv, och gråtit för att jag vet att lagen inte skulle göra något åt det även ifall jag berättade.

Men jag har även lagt mig i sängen förbannad, förbannad på alla manshänder som har tagit sig friheten att ta på mina vänners kroppar utan deras tillstånd, förbannad på hur hon bara var 14 och inte förstod hur fel det hela var, och förbannad på att vi båda bara skrattade bort det.

Detta är inte okej, inte någonstans! Det är helt jäkla galet att det ser ut så här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback