Ponnyakuten avsnitt 9


Jag bestämde mig för att sätta mig och kolla
på Ponnyakuten, då jag inte har sett på någon avsnitt sedan avsnitt 4. När jag kom till avsnitt 9 så fick jag sätta mig och hålla händerna för ögonen, då jag blev så besviken på en viss gästtränare (borde inte nämna namn för då kan denna kända ryttare känna sig uthängd, men hans namn börjar på D och slutar på aniel Zetterman). Anledningen var för att han åkte av hästen Dante och ställde sig direkt och började piska runt hästen i en ring.

Okej först och främst, om någon (spelar ingen roll om det var självaste Rolf-Göran Bengtsson) ställde sig och piskade runt min häst i en ring, så hade jag ställt mig och skrikit på dem! Vad FAN hade D(...)aniel Zetterman tyckt om jag hade suttit upp på en av hans hästar och sedan trillat av och ställt mig och piskat runt hans häst?

Här är en quote från honom efter han hade åkt av "... när man inte har riktig utrustning och sånt och sitter i gympadojor och någon annans sadel och sånt och man inte känner hästen så väl så har man inte samma förutsättningar att sitta på ordentligt" Nej exakt, därför skulle du inte ha satt dig i den situationen.

Det var hans eget fel att han trillade av, då han till och med visste att det var en väldigt komplicerad häst så skulle han inte ens ha suttit upp. Det enda rätta egentligen i den situationen hade varit för honom att föreslå att hon kontaktade en unghästexpert eller liknande som skulle kunna hjälpa henne.

Är det verkligen denna synen på hästhantering som vi vill visa i media?

 

Kommentarer
Anonym

Daniel gör helt rätt! Lär hästen rätt istället för fel!

Svar: "lär hästen rätt istället för fel" så han lär hästen att det är helt okej att använda våld ifall du inte får din vilja igenom? Hur kan det vara rätt?
Klara Berglind

Anonym

Daniel gör helt rätt, hästen har inte lärt sig från början vad som är rätt, den har hela tiden gått och trott att den har gjort rätt fast den egentligen gjort fel. Den behöver sättas på plats, annars blir det ju en farlig situattion som den redan är i. Daniel är en erfaren ryttare och han har ridit många olika hästar, unghästar som GP hästar, och jag svär på att han vet vad han gör. Efteråt så var ju hästen mycket snällare och gjorde mer vad den skulle och den förstog ju då också. Ibland är det kanske det som behövs en gång för att den ska förstå.

#nohate säger bara vad jag anser. :)

Svar: Det är bara kul att du uttrycker din åsikt! :)
Jag håller med dig när du säger att hans metod funkade, även om den innehöll våld, men det är inte den metoden som jag tycker att han borde ha använt. Jag tycker att våld inte borde få användas i princip överhuvudtaget med hästar, det är känsliga djur vi umgås med. Om hästen bockar och studsar så säger den i princip, "jag vill inte göra detta". Då kanske man måste börja fundera på varför vill hästen inte göra det? Är det för svårt för hästen? Tycker hästen att det är tråkigt? Har hästen ont? Det är många frågor som måste svaras för att få reda på varför hästen inte vill göra det, men till slut så hittar man anledningen, och då är det bara att börja jobba. Det är den metoden jag har använt med alla hästar jag har varit i kontakt med, och det har fungerat för mig.

Men som sagt, våldsmetoden fungerar också, men alla har väl olika tankar på huruvida man ska använda den.
Klara Berglind

Anonym

Hästen är ett djur på flera hundra kilo och den måste sättas på plats så den inte blir farlig. Hästen i ponnyakuten anser inte jag som att den inte vill utan den är mest bara dryg och vet inte hur den ska bete sig. Så det kanske är den bästa lösningen, och det funkade. :)
Den har inte fått någon bra utbildning till nu, och hoppas verkligen att det löst sig för henne.

Svar: Men jag tycker att "våldsmetoden" är en ganska medeltida metod, och egentligen inte borde användas när man jobbar med hästar. Att använda våld med hästar tycker jag inte är rätt väg att gå helt enkelt, då det skapar en slags påhittad trygghet. Vill du verkligen att din häst ska lyssna på dig för att den fruktar att bli slagen? Jag vill att min häst ska lyssna på mig för att den respekterar mig, och respekt skapas inte genom våld.
Men man kan se på det olika sätt och det är väl bara bra att alla har olika åsikter :) Jag hoppas också att det har löst sig för henne, det är inte direkt kul att sitta på en häst som kämpar för att få ner en på marken :/
Klara Berglind


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback