När ska man betsla upp?

När jag hade problem med Fire, så var det många som sa till mig att jag borde betsla upp till ett pelham. Jag hade ingen aning om vad jag skulle göra, men kom till slut fram till att jag inte ville betsla upp för det skulle bara dölja problemet och inte lösa det.

Jag läste igår dressyrponny's inlägg om pessoabett *länk* som sammanfattningsvis ifrågasätter anledningen till varför vissa sätter på sina hästar pessoabett. Jag håller med henne om allt hon skriver men har lite att tillägga så därför skriver jag detta inlägget!

Den synen som jag har på bett och på att betsla upp, är att det aldrig är lösningen. Ett bett ger en påhittad känsla av säkerhet och kontroll, säkerhet och kontroll som egentligen inte finns där. Hästen kan fortfarande dra iväg och kommer fortfarande vilja det, men kommer bara få mer ont om den gör det. Att sätta på ett starkare bett är dessutom som att säga att problemet sitter hos hästen, men felet sitter troligen hos ryttaren.

Jag tror att alla skulle kunna rida sin häst utan att använda sig av tygeltag, det är bara att träna mer på hur du använder sitsen och genom att använda andra sätt att ge kommandon. Att bli dragen i munnen är egentligen inte något som hästen från början vet att betyder stanna eller sakta av, det är något den blir lärd. Detta lär den sig genom att du drar och så upplever hästen obehag och försöker bli av med det, när den stannar så släpper du efter och då lär den sig det; stannar jag så blir jag av med obehaget i munnen. (Kanske är det där ditt problem sitter? Släpper du inte efter i tyglarna när hästen stannar? Då kan det vara så att hästen inte förstår vad det är som du vill.)

Jag tycker det bästa sättet inom ridnigen hade egentligen varit om man började med bettlöst, och då tränar på att hästen ska lyssna på dina hjälper och träna på hur du ska använda din kropp för att hästen ska lyssna. Sedan när det funkar felfritt så kan man betsla upp för att förfina hjälperna, för att få mer precision.  Så tycker jag att bett borde fungera; som ett sätt att få mer precision på dina hjälper.

Jag är definitivt inte emot folk som rider med bett, jag använder själv det ibland. Jag tycker dock att det vore bra om vi ändrade syn på bettets funktion, och om fler kom på att bett inte är nödvändigt.

Jag använder själv bett vid uteritt för att det ger mig en större känsla av kontroll, men ger bettet verkligen så mycket mer kontroll, bara för att det ger hästen större obehag än om du rider bettlöst?


Kommentarer
jennifer

Jag använder dels bett för att jag är "uppväxt" med det, men också för att jag får mer kontakt med bakbenen enligt min egen uppfattning(stöd i bettet= hästen trampar under sig). Det går att uppnå utan bett också- det vet jag. Men jag tror inte att JAG skulle klara av det på en ridskolehäst som går med bett 2 gånger om dagen 7 dagar i veckan med folk som gör de okänsliga för både hand och skänkel. Om jag däremot hade en egen häst skulle jag absolut kunna tänka mig att rida bettlöst (åtminstone hackamore till en början) någon gång i veckan :)

Svar: Ja självklart så är det inte särskilt lätt när man rider på en häst som inte är ens egen! Det här med stöd i bettet = hästen trampar under sig, kan jag definitivt förstå men jag tycker att snarare : stöd i tygeln = trampar under sig, så då funkar det ju om man använder sig av annat bettlöst huvudlag :) men självklart är det så som du säger att man är uppvuxen med bett och det är även hästarna tyvärr (får man säga tyvärr? xP)
Klara Berglind


Blogg: http://muppryttarna.webblogg.se
Elin

Bra skrivet! :)

Svar: Tack :) Fin blogg du har förresten!!
Klara Berglind


Blogg: http://hopelessdreaming.blogg.se
Denise

Bra inlägg! Jag tror också att så gott som alla hästar skulle kunna ridas utan bett och om man så vill, helt utan huvudlag. Men jag tror att många inte orkar engagera sig eller lära sig. För det handlar inte bara om att man som ryttare ska lära sig att använda hjälperna annorlunda utan en häst som är van att gå på bett måste man även lära att vara känsligare så att man kan styra med vikterna tex. :)


Blogg: http://flingans.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback