Måste man rida?

Jag får jämt och ständigt denna frågan: "rider du aldrig?", och jag har faktiskt en motfråga till det, måste man verkligen rida?

Ridningen är inte vad jag fokuserar på just nu.
Jag vill börja komma igång med jobba löst, jag vill inte behöva något huvudlag på Fire när jag jobbar med henne. Så jag har funderat, vad är grunderna till att jag ska kunna jobba med Fire löst?

1. Hon måste vilja vara med mig, annars skulle hon bara springa iväg.
2. Vi måste respektera varandra, annars kan det bli farligt.
3. Vi måste lita på varandra, annars kommer det aldrig fungera.

De tre är vad jag har börjat med, och jag jobbar självklart med dem från marken. Jag känner att jag är klar med grunden av 1:an, hon vill verkligen vara med mig nu. T.ex så lämnar hon sin mat när jag kommer in i hagen för hon tycker att det är roligare att vara med mig (vilket är stort eftersom att Fire är lite av ett matvrak). Så fort jag hoppar ur bilen på parkeringen (vilket är en bit från hagen) så brukar jag ropa "Fire!!" och då kommer hon direkt springande till hagöppningen med spetsade öron. Hon följer efter mig när vi går löst i inhägnade områden, och hon följer mig när vi går med slappt grimskaft i oinhägnade områden (känner mig inte säker nog för att släppa henne lös oinhägnat).

Tvåan och trean är saker som kan vara lite mer oklara, men vi kör övningar för att träna dem i alla fall.
Hon brukar avsky att gå in i stallet när inga andra hästar är där, men vi har nu lyckats gå in där och sedan ut igen, men hon blev stressad (bara att fortsätta träna på det!). Hon brukar även bli rädd när stora traktorer kör förbi och hon stannar nu lugnt vid min sida när de kör, men hon vill inte gå framåt när de är i närheten (bara att fortsätta träna).

Mitt kortsiktiga mål just nu är att Fire ska låta mig rida på henne löst, att hon ska vilja att jag sitter upp. En gång per träningspass så brukar jag ställa fram en pall bredvid henne och sedan ställa mig upp på den. När jag då frågar om tillåtelse att sätta mig på hennes rygg, så säger hon nej genom att gå ungefär två steg ifrån mig. Och jag tar det som att hon helt enkelt inte är redo för att ha sin "ledare" på ryggen än, och det förstår jag. Hon brukar ju alltid följa efter mig vart jag än går när jag är i ridhuset, men om jag skulle sitta upp på ryggen så vet hon inte riktigt vara säker på vart hon skulle gå och jag tror det gör henne osäker. Jag skulle självklart kunna sätta på henne ett huvudlag och se till att hon står kvar när jag sitter upp, men jag respekterar hennes "nej".

Jag tycker det är jätteintressant att hon säger "nej" till mig genom att gå några steg ifrån mig. Tänk om jag skulle hållt fast henne och inte låtit henne gå iväg, då skulle jag ignorerat henne. Då skulle hon behöva ta till med ett starkare sätt att säga nej på, kanske börja bocka när jag rider eller springa iväg när jag hoppar upp. Kanske skulle hon börja vägra öppna munnen vid tränsning eller inte vilja bli fångad i hagen?

Jag är övertygad om att så många problem kan lösas om man bara lyssnar på sin häst, så jag respekterar att Fire nte är redo, och just nu försöker jag komma på varför och då helt enkelt jobba på det.


Långt inlägg, men vad är dina åsikter om detta? Är det viktigt att rida, även om hästen säger emot?
Vill du kunna rida löst på din häst?

Kommentarer
Tuuli Elmgren

Jag rider inte alls lika mycket längre utan fokuserar på träning från marken. Det är inte alls viktigt för mig att rida - och verkligen inte om hästen inte vill!

Svar: Kul att höra!! Du har jättefin blogg förresten, kul att du har börjat träna mycket mer naturligt nu! :D
Klara Berglind


Blogg: http://tuulielmgren.blogg.se/
Anna

Jätte intressant inlägg!

Tuuli Elmgren

Sv; Tack :D


Blogg: http://tuulielmgren.blogg.se/
Josäfin Andersson

Väldigt bra skrivet inlägg, jätte intressant att läsa! Själv har jag dock problemet att jag "måste" rida eftersom att min lilla ponny är så extremt tjock och det blir för mycket belastning för hovarna vilket leder till hovledsinflammationer. Sen hatar han att longeras och rids mycket hellre, dock om han har en dålig dag och inte känner för det när vi rider brukar jag hoppa av för att han ska känna att det bara ska vara kul. Brukar också lägga in små hinder om han tråkar till för att pigga upp honom lite haha :) Hoppas du når ditt mål snart! Lycka till :D

Svar: Tack :D Ja, jag har turen att ha en häst som snarare har lätt att gå ner i vikt istället för upp... Kan tänka mig att det kan vara jobbigt när man verkligen måste motionera hästen för att inte hästens hälsa ska försämras! Tack så mycket!! :)
-
Klara Berglind


Blogg: http://jossanamigo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback