Anonymt hat

Jag vill ta upp ett problem, detta problemet är som ni kanske kan se i rubriken anonymt hat.

De flesta människor känner väl till ask.fm? Snabb sammanfattning av sidan: en sida där man kan ställa frågor utan att senare behöva ta ansvar för vad man har skrivit, det är nämligen helt anonymt. På ask.fm ser jag dagligen unga tjejer och killar bli utsatta för anonymt hat och det gör mig så frustrerad då det är så himla skadligt. När man får en fråga/kommentar/meddelande från någon som man vet vem dem är så kan man läsa det som har skrivits "i deras röst", men om man inte vet vem personen som skrev det är... då läser man oftast det som har skrivits "i sin egen röst", och det är jätteskadligt!

Att skicka "ta livet av dig" är något av det mest idiotiska en person kan göra. Om personen sedan faktiskt gör det så kan du dömas till dråp, och du är dessutom delvis skyldig till en annan människas död. Du blir en mördare.

Jag förstår inte vad för någon sjuk tillfredställelse det är som folk verkar få av att trycka ner andra, och jag tror aldrig att jag kommer att förstå det. Att ge anonymt hat till någon är nog det mest patetiska och fega som finns. Ingen människa som är säker i sig själv och som mår bra skulle någonsin skicka anonymt hat till en annan person.

Vi är den första generationen som i princip växer upp på nätet, en plats där det inte riktigt finns några vuxna eller några rastvakter som kan säga ifrån om någon blir mobbad. Detta sätter ett riktigt stort ansvar på oss, och för att allt ska funka utan att någon skadas så måste vi alla hjälpa till.

För att hjälpa till så kan vi alla försöka agera rastvakt, säga ifrån när någon skickar anonymt hat, trösta personen som blir utsatt och viktigast av allt, ALDRIG skicka anonymt hat.

Vad tycker du om ask.fm? Använder du sidan? Vad gör du för att hjälpa till att stoppa anonymt hat?
 

Kommentarer
tindramaria

Helt obegripligt att man tar sig tid att skriva kommentarer eller åsikter om en annan människa anonymt och bara att göra det överhuvudtaget.Inte mår du väl som människa bättre för att du skriver nedlåtande kommentarer om någon annan vare sig du känner dem eller inte.Sprid kärlek inte hat.

jennifer

fin blogg!:) kolla gärna in min.


Blogg: http://whycantweeee.blogg.se
Adelina

Oh men herre Gud! Jag sätter mig på knä och tar av min hatt för dig Klara! Dina ord är PRECIS som jag tänkt, fast bättre! Din dikt i ett annat inlägg, as bra!
KUL att folk börjar förstå dessa sakerna!!!
Sjukt bra skrivit!!!

Svar: Tack så jättemycket!! ^^ <3
-
Klara Berglind


Blogg: http://hstteam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback